Säg det med stjärnor. Present- och inslagningsidéer med julstjärnor

Oavsett om det är som krukväxt eller snittblomma i bukett och arrangemang används julstjärnan flitigt på hösten och vintern som inredning och juldekoration på grund av sina vackra högblad. Detta vinterblommande underverk är också väldigt populärt som present. Och inte konstigt, eftersom variationen av färger och former säkerställer att du kan hitta rätt stjärna för varje interiör. Experterna på Stars for Europe (SfE) visar blommiga presentidéer med hjälp av julstjärnor och hur inslagning med snittblommor blir till ren njutning.

Present med julstjärnor ”to-go”

”Less is more”. Med en solitär, skuren julstjälkar finns det ingenting som stjäl skönheten från de färgglada högbladen. För att göra dessa små julstjärnapresenter behöver du dricksburkar i glas med lock och sugrör. Fyll helt enkelt burkarna med vatten, byt ut sugrören mot skurna julstjärnor och fäst vintergröna kvistar på lockets kant med band. Din spillsäkra present är klar!

Arrangemang med färgglada ministjärnor

Osäker på vilken färg du ska välja? Då är ett trevligt arrangemang med minijulstjärnor ett bra val. Placera helt enkelt olika färger av minijulstjärnor på en tallrik eller bricka. Sedan om du vill kan du dekorera det hela med värmeljus, kottar, julgranskulor och juldekorationer.

En korg full av dekorationer från naturen

Oavsett om det är en present eller en dekoration till ditt eget hem så är den här korgen vacker under höst- och vintermånaderna- Dekorerad med minijulstjärnor, kottar, nötter, äpplen, echeveria och mossa.

Julstjärna med dekorativa gör-det-själv-växtpinnar

En julstjärna i de klassiska julfärgerna rött och grönt är en populär present under advent och jul. De rundade löven och de hemgjorda dekorativa växtpinnarna i form av stora och små snögubbar gör denna speciell. Dessa växtpinnar är lätta att göra med bara några få steg.

Du behöver träpinnar, träkulor i olika storlekar, limstavar och en limpistol, en orange och en svart penna och färgat snöre. Du kan variera storleken på snögubbarna som du vill. För den större versionen använde vi en 40 cm träpinne och träkulor med diametrar på 4, 3 och 2 cm.

Gör så här:

Trä på de tre kulorna på träpinnen i storleksordning från störst längst ner till minst upptill. Fäst dem med limpistol för att förhindra att de glider. Rita på ögonen, morotsnäsan och knapparna och dekorera snögubben med en rosett eller halsduk. Sätt till sist försiktigt ner pinnarna i jorden mellan julstjärnans blad. Din unika gåva är redo att ges bort.

Presentförpackning med skurna julstjärnor

En kärleksfullt inslagen present är nästan lika viktig som innehållet. Med skurna julstjärnor kan presenter dekoreras vackert till jul, vilket gör förväntan inför julklappsutdelningen ännu större.

En present kärleksfullt dekorerad och inslagen i en kvadrat av tyg i stället för papper ser extra speciell ut. Tyget är överlägset omslagspapper och kan återanvändas i all oändlighet. I Japan har dessa så kallade ”furoshiki” använts flitigt i århundraden. Dessa dukar används inte bara för inslagning utan även som bärkassar eller dukar.

För hållbar presentförpackning utan plast och papper behöver du bara dekorativa rutor av tyg, färgad ull, saxar, pompoms och andra valfria tillbehör. Beroende på vilka presenter som ska slås in ska tygrutorna vara mellan 70 och 100 cm långa.

Gör så här:

Steg 1: Bred ut tyget så att ett hörn pekar rakt uppåt och ett nedåt, och placera presenten i mitten.

Steg 2: Vik tygets vänstra och högra hörn till mitten och knyt ihop dem.

Steg 3: Knyt nu även de övre och nedre ändarna av tyget i mitten.

Steg 4: Dekorera slutligen den färdigt inslagna presenten som du vill med tofsar gjorda av ull och pompoms.

Bra att veta: Det finns olika viktekniker och knutar. Vilken som ska användas beror på den önskade visuella effekten och föremålet du vill slå in. Att lära sig konsten att linda kräver lite övning och skicklighet. Du kan hitta massor av instruktioner på nätet med tips och tricks om hur du viker och knyter rätt.

Avsluta året med en present

Under årets sista veckor finns det alltid gott om tillfällen att ge presenter. Utöver vanliga födelsedagar även andra sociala tillställningar, jul- och glöggfester. Det finns också massor av presenttillfällen tiden precis runt själva julen. En viktig dag för alla som älskar växter är julstjärnans dag den 12 december. Datumet går tillbaka till årsdagen av Joel Roberts Poinsetts död, USA:s första ambassadör i Mexiko.

Poinsett förde tillbaka växten från Mexiko till USA 1828. Där fick den namnet Poinsett (även kallad Christmas star) 1836 till minne av mannen som upptäckte den. Efter Poinsetts död den 12 december 1851 utropade den amerikanska kongressen dagen för hans död Julstjärnans dag 1852. Den här dagen ger amerikaner traditionellt sett varandra julstjärnor i present.

Julstjärnor som snittblommor

Skurna julstjärnor har ett bra liv i vas. Deras vackra högblad kommer att hålla sig fräscha i cirka två veckor om du stoppar mjölksaften från att sippra ut ur stjälkändarna direkt efter skärning. För att göra detta, doppa först de skurna stjälkarna i 60°C varmt vatten i cirka fem sekunder och sänk dem sedan omedelbart i kallt vatten.

Om du använder skurna julstjärnor för att dekorera presenter, slå in änden av stjälken med tejp för att den inte ska kladda eller sätt den i ett blomrör fyllt med vatten så håller den längre.

no active widgets